bubbles-tour-de-france-2021.reismee.nl

Tour de France 3

Vrijdag 20 augustus:Vanmorgen was het mistig maar al snel kwam de zon. Na het ontbijt zijn we naar het 70 km oostelijker gelegen Figeac gereden over een kronkelende weg door een mooi landschap. We zagen zelfs nog een veld met zonnebloemen die niet uitgebloeid waren.

In Figeac is een deel van de parkeerplaats bij het stadion speciaal voor campers , die parkeerplaats ligt pal tegen het oude stadscentrum. Eigenlijk moet je voor parkeren daar betalen, maar de betaalautomaat was defect.

Het stadje ligt op een route naar Santiago de Compostella. In de Kerk van St. Sauveur is een stempelpost voor de Pelgrims. Het pelgrimskantoortje is elke dag geopend van 10.00 tot 18.00. Die Kerk is een mooie kerk, met een paar prachtige uit hout gesneden panelen en een heel bijzondere kapel..

We hebben door de straatjes gezworven en een oud fort van de Tempeliers bezocht. Het fort ligt midden in de stad en je kunt er ook overnachten, of een middeleeuwse zaal huren voor je feestje.

Op weg terug naar de parkeerplaats kwamen we nog voorbij een oude kerk. Mooi met zijkapellen. Wat daarin echt opviel was een zijkapel met een Chinese heilige.

We zijn in een plaatsje in de buurt van Figeac naar een kleine camping met veel schaduw gegaan.

Vlak bij die camping ligt een leuk restaurant aan het water, ze serveren eenvoudig maar heerlijk eten voor een klantvriendelijke prijs. Net als overal eerder wordt bij de ingang om je covid-vaccinatiebewijs gevraagd. Geen geldig vaccinatiebewijs, dan kom je niet binnen.

Zaterdag 21 augustus: Vandaag rustdag en wasdag. De camping heeft een wasmachine en dus kon onze opgespaarde was gewassen worden. Bij 30 graden en een beetje wind was de was ook snel weer droog. We zijn door het dorpje gefietst, maar daar was helemaal niks te zien of te beleven. We hebben er dus een echte rustdag van gemaakt en tegen de avond de fietsen weer op de camper gezet.

Zondag 22 augustus: Na het ontbijt vertrokken richting Rodez, met als einddoel Millau. We wilden wel een bezoek aan Rodez brengen, maar de municipal camping is sinds dit jaar gesloten en een parkeerplaats voor onze bus wisten we ook niet. Eenmaal voorbij Rodez bedachten we dat we wel naar Saint-Affrique konden gaan. Zou een leuk dorpje zijn en de voormalige gemeentecamping in het dorp is nu overnachtingsplaats voor campers. Via allerlei binnenwegen, soms wat aan de smalle kant zijn we naar Saint-Affrique gereden. Gelukkig was er geen verkeer, dus geen tegenliggers, op de smalle wegen. Het was een leuke route door heuvelachtig landelijk gebied, een enkel dorpje of boerderij.

We kwamen nog voorbij een uitkijkpunt vanwaar je in de verte het viaduct bij Millau kon zien. De lucht was jammer genoeg niet echt helder.

Eenmaal aangekomen in Saint-Affrique bleek de doorgaande weg afgesloten ivm festiviteiten op een plein. Er waren heel wat mensen aanwezig, zag er gezellig uit.

Via een omleiding bereiketen we wel de camperplaats bij het gemeentelijk sportpark.

We hebben een broodje gegeten en zijn toen naar het centrum gefietst, nieuwsgierig naar het dorpsfeestje.

Er bleek een autorally te zijn, duur 2 dagen en via meerdere dorpen. Alle deelnemers waren onderweg en de locatie werd klaargemaakt voor de prijsuitreiking. Tot de prijsuitreiking was iedereen naar huis. Rond 16.00 kwamen er weer meer mensen naar het plein en ook deelnemende rally auto’s.

Het dorp heeft een grote kerk met een prachtige toren en een paar mooie oude bruggen over de rivier de Sorgues.

Op het plein voor het gemeentehuis staat een bijzondere fontein. Er was welgeteld 1 cafeetje met een terras aan het plein. Er liepen een paar duiven en een kwikstaartje rond. Het kwikstaartje acteerde als de duiven, lopen, hippen en overal pikken naar iets eetbaars. In een andere straat zijn wel enkele restaurants met terras. Na een ijsje en wat gedronken te hebben zijn we door de rustige straatjes weer naar de kampeerplek gegaan.