bubbles-tour-de-france-2021.reismee.nl

tour de France 1

“Tour de France”, augustus 2021

Amper 3 weken terug uit Frankrijk zijn we nu weer onderweg.

De lekken in de camper lijken gedicht. Het regent erg veel in Nederland, de tuin is weer netjes.

Bestemming Frankrijk, bestemming afhankelijk van het weer en wat we ter plekke verzinnen.

We zijn 11 augustusvertrokken. Onze 1e bestemming Amiens, Noord-Frankrijk.

We stonden al gelijk in een file op de ring in Antwerpen. Er was een ongeluk gebeurd en dat leverde veel vertraging op.

Bij Gent werd aan de weg gewerkt en waren maar 2 banen beschikbaar, dus weer vertraging.

Het vervolg van de reis ging zonder oponthoud. Bij de grens kon iedereen doorrijden als vanouds, geen enkele controle. We hebben na Lille de tolweg verlaten en zijn via Arras binnendoor naar Amiens gereden door een glooiend landschap. Opvallend veel aardappelvelden hebben we onderweg gezien.

Ook liggen er veel oorlogskerkhoven in dat gebied, ws uit de 1e wereldoorlog.

De camping in Amiens is makkelijk te vinden, vriendelijke ontvangst in de receptie ook. Je mag zelf een plekje kiezen. De meesten blijven maar een nachtje op doorreis, sommigen een paar dagen voor bezoek aan Amiens of fietsroutes te rijden. De Vallee de Somme fietsroute loopt langs de camping. De camping bestaat uit een hoofdweg met links en rechts kleine pleintjes met daaromheen grote plaatsen. Voor de nacht gaan de 2 toegangspoorten op slot, wel nog te openen met een code.

Donderdag 12 augustus. De ochtend begon een beetje mistig en bewolkt, erg vochtig buiten. Tegen tienen scheen de zon en steeg de temperatuur. We zijn vanuit de camping via de Somme fietsroute naar het centrum van Amiens gegaan, een vlakke mooie rit van 4 km langs de Somme.

De stad heeft meerdere oude gebouwen, maar de Kathedraal is toch het meest bijzonder.

De Kathedraal is de grootste en hoogste van Frankrijk. Ook de binnenkant is mooi, al zijn er wat zijkapelletjes die een fikse opknapbeurt kunnen gebruiken. Veel zijkapelletjes hebben geverfde houten panelen, ook de preekstoel is van geverfd hout . Het koor is niet toegankelijk, maar heeft een prachtige achterwand en er staan banken in met zeer gedetailleerd houtsnijwerk.

De buitenkant wandenvan het koor is deels versierd met prachtige gedetailleerde opgelegde/uitgehouwen taferelen.

In de kathedraal staat een Nieuw-Zeelandse vlag, ter herinnering aan de soldaten uit Nieuw Zeeland die in de 1e wereldoorlog in Frankrijk gesneuveld zijn.

Ook aan de buitenkant zijn heel veel gedetailleerde versieringen boven de kerkpoorten en aan de torens.

Elke avond(zomer) is er om 22.00 een lichtshow bij de kathedraal.

De torens en de Crypte kan men ook bezoeken tegen betaling.

Voor een bezoek aan de kathedraal is geen vaccinatiebewijs nodig, wel voor een bezoek aan de torens en de crypte. Mondmaskers verplicht in het gebouw.

Lang geleden werd er rond Amiens turf gestoken, daarna ging men op de ontstane eilandjes tussen de kanaaltjes groenten kweken. Het gebied met eilandjes en kanaaltjes is groot en er zijn ook huizen gebouwd die allemaal een bruggetje als toegang hebben. Het gebied wordt “de Hortillonnages” genoemd.

Niet alle ( een paar honderd) tuinen worden goed onderhouden en bewerkt, maar sommige zijn erg mooi om te zien. Je kunt met een bootje door de kanaaltjes varen, maar ook eromheen en een stukje er doorheen fietsen.

Er stond een lange rij wachtenden voor de bootjes, dus wij hebben de fietsroute van 10 km gedaan.

Een ander deel van de stad is tussen de kanaaltjes gebouwd, een beetje Giethoorn. Daar liggen ook de meeste restaurantjes. Er wordt bij de restaurants gecontroleerd op vaccinatiebewijs. Zonder bewijs, geen terras of restaurantbezoek, je wordt geweigerd want de boetes zijn ook voor het horecabedrijf erg hoog.

Op de camping moest vanmiddag een Nederlandse camper uit de modder geholpen worden. Na alle regen van de laatste weken is de ondergrond hier en daar wat nat. De camper had zich ingegraven door pogingen om weg te komen. Uiteindelijk kwam hij van de plek met hulp van een aantal Nederlanders, slipplaten, rubbermatten en iemand van het campingpersoneel.

Vervolgens hebben we een van onze reservedeksels voor de bandstoftank verkocht aan een Nederlander; hij had het deksel laten liggen na het tanken.

Voor het diner zijn we weer naar de stad gefietst, naar een van de restaurantjes aan het water. Een slechte keus: matige bediening en een slecht bereid hoofdgerecht. Het restaurant serveerde ook aardappelmenu’s. De duitsers naast ons hadden een aardappelmenu besteld, maar waren ook ontevreden.

Vrijdag 13 augustus: Vanmorgen een stukje langs de Somme gefietst en daarna boodschappen gedaan. Vanmiddag naar het centrum gefietst, we kwamen terecht op een plein met de stads zonneweide: kunstgras met op corona-afstand van elkaar zitjes en zonnestoelen. Alvorens op een terrasje plaats te nemen werd weer ons vaccinatiebewijs gescand. Het mondkapjesbeleid buiten gebouwen is niet zo duidelijk, maar elke horecazaak scant het vaccinatiebewijs, zonder bewijs wordt je weggestuurd.

Vanavond hebben we de BBQ opgestart voor een lekker homemade diner.

Zaterdag 14 augustus: Vanmorgen vertrokken richting Orleans, dat was de bedoeling. We reden door een mooi glooiend landschap richting Parijs. Vervolgens wilden we westelijk om Parijs heen rijden.

Onderweg contact gezocht met het beoogde campinkje bij Orleans; een slecht engels sprekende man vertelde dat ik online een plek moest boeken. Dat wilde niet lukken en toen we in de buurt van Rambouillet in de file geraakten hadden we er genoeg van. Er stond een bord “camping” en dat hebben we gevolgd. We kwamen terecht op een luxe natuurcamping bij een meer. Grote plekken met heel veel schaduw en heel veel lege plekken. Er zijn veel gezinnen met kinderen, vooral veel Nederlanders. De camping is wel leuk opgezet voor gezinnen met lagere school Jeugd.

Geen inernet beschikbaar op deze camping en telefoonbereik is matig.

We hebben een rondje rond het meer gewandeld en waren daar toch een uurtje mee onderweg.

De camping heeft een soort zelfbediening pizza en snack restaurant.

Vanavond was er muziek voor een goed gevuld terras.

Nellie

Ha vakantiegangers, ik had mij voorgenomen om binnenkort de trein te nemen richting Halsteren maar dat is nu niet nodig. Wij wensen jullie een fijne vakantie toe. Groetjes Nellie en Bert

Ben

Dank voor jullie fijne reisbeschrijving. Veel plezier nog!

Wim

Bedankt voor het goede reisverslag. Wat opviel was dat er nogal graan vast stond, dus ook daar een matige zomer. Gr.

Godelive

Ik kwam pas vanmorgen jullie reis mee verhaal pas tegen. ? Lekker in mijn bedje liggen lezen ??.